temelinNutnost dostavby jaderné elektrárny Temelín zpochybňují ekologické organizace v čele s Hnutím Duha, když tvrdí, že dostatek elektřiny pro domácnosti a průmysl lze zajistit i bez její dostavby a bez rozšiřování uhelných dolů. Ekologové to uvedli v úterní zprávě.

Ekologové jsou toho názoru, že rozšíření Temelína by naopak ohrozilo energetickou nezávislost ČR, protože by se země stala závislou na dovozu paliva. Dále poukazují na problém s vyhořelým palivem a možnost dalšího posilování skupiny ČEZ na tuzemském energetickém trhu.

Řešení podle nich spočívá ve vyšší energetické účinnosti. "Například spotřeba energie v domech může zejména díky zateplování klesnout o 58 procent," tvrdí ekologové.

Diskutovaná varianta dostavby jaderné elektrárny Temelín se však ekologům nelíbí. "Plán na stavbu nových temelínských reaktorů je plánem na zvýšení vývozu elektřiny z Čech a posílení již tak dominující pozice ČEZ s negativním dopadem do cen spotřebitelů. Pokud se stát chce připravit o mnohamiliardové dividendy ze zisku ČEZ na řadu let dopředu, má jedinečnou příležitost - podpořit jeho investiční dobrodružství v Temelíně," řekl Edvard Sequens ze sdružení Calla.

Jaderná energetika je také údajně velkým ekonomickým rizikem. "Cena dvou temelínských reaktorů, pro které už ČEZ předložil v létě dokumentaci k posouzení vlivu na životní prostředí, tak může vyjít až na 364 miliard korun, celý tendr pěti jaderných reaktorů na 900 miliard korun," stojí ve zprávě.

"Česko má široké příležitosti ve využívání čistých zdrojů: biomasy, slunce i větru. Zelená energetika na rozdíl od atomu posiluje energetickou soběstačnost a nezávislost na špinavém uhlí nebo ruském jádru. Současně se vyplatí i ekonomicky. Nové reaktory v Temelíně budou třeba až za patnáct let, za tu dobu klesne cena z obnovitelných zdrojů a bude konkurenceschopná ceně elektřiny z uhlí," dodal na závěr Martin Sedlák z Hnutí Duha.

Ekologové také přivítali úterní rozhodnutí Bezpečnostní rady státu, aby se výběr vítěze na dostavbu Temelína o rok oddálil. Podle nich tak bude více času na diskusi o smysluplnosti celého projektu.

zdroj: MEDIAFAX

V Jihlavě dne 19.10.2010

Tisková zpráva 49/2010

Plán zimní údržby místních komunikací

Zimní údržba ve městě Jihlava bude zahájena 1.11.2010 na základě objednávky Magistrátu města Jihlavy-odboru dopravy.Pokud vznikne povětrnostní situace mimo toto období,bude zahájena na pokyn objednavatele pohotovost.Ukončení objednávky se stanovuje na 31.3.2011.
Zimní údržba spočívá v zajištění sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací.Obecně provádění zimní údržby vychází ze zákona č.13/1997 Sb. o pozemních komunikacích,ve znění pozdějších předpisů,prováděcí vyhlášky č.104/97 Sb.,vyhlášky Města Jihlavy č.11/97 a Nařízení č.9/01 Statutárního města Jihlavy.
Závady ve schůdnosti přechodů pro chodce na místních komunikacích a průjezdných úseků silnic měst,jakož i závady ve schůdnosti místních komunikací určených výhradně pro chodce,jsou povinni odstraňovat správci místních komunikací.Závady ve schůdnosti chodníků přilehlých k nemovitostem,které se nachází v zastavěném území,jsou povinni bez průtahu odstraňovat vlastníci nemovitostí,pokud tyto závady vznikly znečištěním,náledím nebo sněhem.Vlastníci nemovitostí i správci komunikací jsou povinni udržovat schůdnost chodníků a to odstraněním napadaného sněhu,zdrsněním náledí a ušlapaných sněhových vrstev.
K posypu se smí používat písek nebo kamenná drť.Je zakázáno používat popel,škváru,domovní odpad a jiné hmoty znečišťující komunikace nebo ovzduší.Schůdnost těchto komunikací se udržuje v šířce odpovídající intenzitě pěšího provozu,nejméně však 1,5m u přechodů pro chodce nejméně 3 m.
Zimní údržbu budou zajišťovat na základě smlouvy a objednávky SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY,včetně zpravodajské služby a to na místních komunikacích I.,II.,III. a IV.třídy
ve vlastnictví Statutárního města Jihlavy podle schváleného pořadí důležitosti.
Středisko vlastní mechanizace a posypových vozů jsou v areálu SMJ s.r.o.,Havlíčkova 64,Jihlava.Časové limity k obnově sjízdnosti s výjimkou kalamitních situací jsou stanoveny takto:
Po skočení spadu sněhu – nebo vytvoření námrazy.
-    I.pořadí důležitosti – do 4 hodin
-    II.pořadí důležitosti – do 12 hodin
-    III.pořadí důležitosti – po ošetření komunikací I.a II. Pořadí,nejpozději však do 48 hodin.
SMJ s.r.o. udržují cca 500 km místních komunikací I.,II., a III. třídy včetně chodníků (spadají do komunikací IV. třídy).
Mechanizace pro ZÚ:
- 3 ks vozidel  s pluhem – sypače pro posyp chemickými rozmrazovacími látkami
                                          (2xMercedes s pluhem,1xLIAZ s pluhem)
- 11 ks vozidel s pluhem – sypače pro zdrsňovací posyp
                                     (2xMercedes s pluhem,1x LIAZ s pluhem,3x Multicara 25,
                                            5x Multicara 26)   
- 12 ks vozidel – mechanismy pro pluhování (12x traktory se závěsnou radlicí)  
-   9 ks vozidel – nakladače (1x  UNO 180 s vážným zařízením,1x LOSCUT
                                             L 752, 5x UNC bobcat, 8 x nakladače)
- 5 ks vozidel – nákladní vozidla
- 2 ks vozidel bez pluhu – ruční posyp (1x Ford transit,1x Avie)
- 4 ks čtyřkolky s pluhem – zejména na úklid spojovacích chodníků na páteřní chodníky(sídliště)

Pracovníci SMJ budou také zajišťovat ruční čištění schodišť,přechodů pro chodce a ostatních ploch.Na tuto práci bude operativně připraveno nastoupit až 40 lidí.

Posypová činnost je rozdělena:
a)    preventivní posyp
b)    posyp chemickými rozmrazovacími látkami
c)    zdrsňovací posyp
d)    likvidační posyp
e)    úložiště posypových materiálů
Materiál na posyp:
-     1000 t soli
-      300 t písku
-      300 t drť : objednává se aktuálně od místních firem na základě klimatických     
-                       podmínek,viz. velká vrstva spadaného sněhu
-          1 kubík ekogritu –NOVINKA  na zkoušku : ekologický posypový materiál na    bázi pálené hlíny,zatím se další množství neobjednává
Materiál na posyp se doplňuje průběžně během období zimní údržby!

Úložiště posypových materiálů - sůl,písek a drť je uložena v ulici Telečská – autopark Pístov.Solanka je odebírána ze zásob SÚS Jihlava a SÚ Dálnic Velký Beranov.
Dále bylo rozmístěno po Jihlavě na 100 kusů plastových kontejnerů k uskladnění posypového materiálu na ruční posyp.
Také jsme rozmístili kůly v počtu 30 kusů podél místních komunikací a to konkrétně
v lokalitách Henčov,Heroltická,Kosovská,Průmyslová,S.K.Neumanna a Vrchlického.

V zimním období se intenzivně sleduje vývoj počasí a je zřízen dispečink údržby místních komunikací,jehož činnost je zajištěna nepřetržitě 24 hodin denně.

V platnosti zůstává nadále i takzvaný „chodníkový zákon“,který nám určil starat se nově o dalších  50 km chodníků.Statutární město Jihlava také vydalo nařízení o vymezení úseků,které se nebudou v zimě udržovat.SMJ jako pověřený správce místních komunikací označil tyto neudržované úseky tabulkou“V zimě se neudržuje“.Jedná se zhruba o 145 úseků místních komunikací a chodníků,na které se vloni umístilo cca 400 cedulí s tímto textem.Úseky byly vybrány pro svůj malý dopravní význam a jsou evidovány v pasportu komunikací.
Magistrát města Jihlavy vyčlenil prozatím na zimní údržbu místních komunikací 12 mil.Kč,-.

Celkové náklady za zimní údržbu: od 1.11.2005 –  do 31.3.2006 činily –   11.166 461,-Kč
                                                        od 1.11.2006 –  do 31.3.2007 činily -     4.089 274,-Kč
                                                        od 1.11.2007 –  do 31.3.2008 činily –     5.787 044,-Kč
                                                        od 1.11.2008 –  do 31.3.2009 činily –     8.717 909,-Kč
                                                        od 1.11.2009 –  do 31.3.2010 činily –   12.384 573,-Kč



Martin Málek
tiskový mluvčí SMJ







REKLAMA